Cloud Computing regerar världen

Det är alltid roligt att få rätt. Molnet är ingen hype, som kommit de senaste månaderna. Själv talade jag om molnet i början på 1990-talet, men då kallades det Den Stora Intelligensen. Begreppet hade jag fått av en polare, som varit över till USA och jobbat på det multinationella IT-företagets forskningslabb. Klart som korvspad? Nja, det är nog bäst att ta det från början. Tänk dig en tidsresa tillbaka till sisådär 1992...en tid då man väntade en kvart på att downloada BAJAMAJA.GIF till sin tre-åttiosexa...en tid då alla talade om den senaste hypen client/server...

CLIENT/SERVER

När stordatorer och terminaler byttes ut mot persondatorer och lokala servrar, innebar detta en revolution. Denna revolution skulle komma att leda till ett helt nytt förhållande mellan människan och datorn. Detta första steg kallades client/server, efter klient (persondator) och server (lokal serverdator). Udda, exotiska gränssnitt byttes ut mot standardiserade miljöer, först DOS och sedan Windows. Detta innebar ett enormt språng när det gällde användarvänligheten, plötsligt såg alla menyer nästan likadana ut. 

På mindre företag hade man haft persondatorer ett tiotal år (Apple II, CP/M eller ABC 800), men nu kunde persondatorerna plötsligt kopplas ihop i nätverk och arbeta mot gemensamma databaser, precis som man alltid gjort med terminaler i stordatorvärlden.

När jag 1992 sade att client/server skulle ersättas av en liten grej, som man använde för att koppla upp sig mot Den Stora Intelligensen, var reaktionen ungefär som om jag sagt att folk skulle åka på semester till Mars 2008. Fullt möjligt i framtiden, men ganska ointressant just då.

MED SERVERN PÅ INTERNET

Internet var fortfarande en stor och tråkig BBS, som möjligen nätverksteknikerna gick in på ibland. Nästa revolution blev www, som förvandlade Internet till en allemansprodukt. Först gick man med på att ge användarna e-post via Internet, sedan dröjde det inte länge innan alla satt på jobbet och surfade.

Ibland fungerade persondatorn som klient till en internetserver, dvs det lagrades saker på ens lokala hårddisk. Alltid cookies, ofta klientprogram och ibland följde det med lite virus, trojaner och spionprogram. Folk blev så vana vid att det installerades saker lokalt att de inte reagerade.

ON DEMAND OCH 24-7

I början var det tillräckligt kul att leta efter fakta, att söka på "gräshoppor" och få tusentals träffar. Somliga IT-avdelningar tycks tro att folk fortfarande använder Internet på det sättet. Därför stänger de av allt som är roligt, vilket gör att personalen måste använda andra datorer för att kunna göra något vettigt.

När man började använda Internet till mer än att söka och läsa html-sidor, var tjänsterna inte alltid så användarvänliga. Snart krävde folk On Demand, att få göra något eller få något, när de själva ville. Detta var ofta på natten, när man hade tid och ro att surfa. Därför föddes 24-timmarssamhället, där webbtjänsterna alltid var öppna. Tidsgränserna i världen (som beror på att jorden är rund) spelade ingen roll när nätet aldrig sov.  

GRATIS, ANONYMT, SNABBT OCH ENKELT  

För 4-5 år sedan erbjöd ett känt webbhotell gratis hemsidor. Priset var att man fick lära sig veta hut.   Man skulle registrera sitt namn och riktiga personuppgifter. Företaget hotade med att de skulle kontrollera uppgifterna, men det var nog bara båg.  

När man gjort sin hemsida fick man vänta på att de skulle kontrollera sidan manuellt och i sinom tid publicera den. Besökarna terroriserades av pop-upreklam, som ofta skymde den övre delen av skärmen. Hade man för få besökare (som såg denna pop-upreklam) fick man hotelsebrev från företaget i fråga: -Pga för få besökare kommer din hemsida att raderas. Du har 30 dagar på dig att flytta den till vårt betalda webbhotell. (Jag skämtar inte!)  

En doft av Gamla Televerket, där man vördsamt fick ansöka om att få ställa sig i kö för att eventuellt få köpa telefon och abbonemang. Minderåriga och ej kreditvärdiga gjorde sig icke besvär. Inom telefonin hade dock en revolution redan sopat bort all gammal öststatsmentalitet. Vem som helst kunde gå in på närmaste mack, köpa ett kontantkort, ladda det med hundra spänn och börja ringa. Anonymt, snabbt, enkelt och (förutom samtalskostnaden) gratis. Nu krävde folk samma bemötande från webbtjänsterna.   Plötsligt kunde man starta en blogg och publicera sitt första inlägg inom en minut. Utan kontroller, bekräftelser, väntan eller annat strul. Gratis, anonymt, snabbt, enkelt - och reklamfritt.  

Vän av ordning protesterade mot denna anarki. EU föreslog förbud mot anonymt bloggande, samt att bloggarna skulle registreras, övervakas och avgiftbeläggas. Dessbättre röstades förslaget ner hösten 2008. Ångvälten var i rullning och krossade allt motstånd. Gratis, anonymt, snabbt och enkelt blev ett grundkrav.  

CLOUD COMPUTING  

För ungefär tre år sedan inledde världens sämsta ordbehandlare en revolution. Den hette Writely, idag Google Docs. Dokumenten saboterades regelbundet, när tomrader försvann och textstorleken ändrades spontant. Ändå var det fascinerande att kunna ordbehandla utan klientprogram, från vilken dator i världen som helst. (Alltså som Hotmail redan fungerat i många år.)  

Snart sov min Word den stora sömnen och jag skrev allt i Google Docs. Dessutom kunde man dela dokumenten  med alla inblandade och slapp skicka uppdateringar och nya versioner fram och tillbaka. Alla hade alltid rätt version av dokumentet - i original.  

Det bästa av allt var att inget lagrades lokalt och att det inte krävdes några särskilda klientprogram eller plug-ins. Man behövde i princip bara ett tangentbord, en bildskärm och en internetanslutning. Persondatorn som terminal till den kosmiska stordatorn Molnet.

Drippeli, droppeli, drapp - så fungerade plötsligt alla program efter samma princip. Själv kunde jag snart inte leva utan tex de här webbtjänsterna: (En del behöver man inte ens logga in i.)  

MSN
Google
Blogger
Bloggkoll
Phixr
Youtube
Sesam
Newsnow
Osv.  

Tack vare dessa program kan du läsa det jag skriver just nu. Fantastiskt, eller hur? Och bäst av allt: Man behöver inte köpa något, installera något, läsa någon manual och man klarar sig helt och hållet utan IT-avdelningen. Virusskydd och spamskydd är inbyggt i tjänsterna, man behöver inte längre bry sig om dessa hot. Däremot behöver man en "mental brandvägg", så man inte lämnar ifrån sig personlig information eller affärshemligheter. Denna mentala brandvägg kan ingen hård- eller mjukvara ersätta.  

DEN NYA IT-AVDELNINGEN  

Är det då alltså dags att lägga ner IT-avdelningarna?  Nej, men de kommer att få nya uppgifter. Säg ajöss till övervakning, spärrar, begränsningar och tjafs om höjd säkerhet. Säg hej till Business Intelligence och system för beslutsstöd. IT-avdelningens viktigaste uppgift är att skydda företaget mot för hög säkerhet. Ett virus kan man rensa bort, men en missad affärsmöjlighet kommer aldrig tillbaka.  

Alla nya sätt att tjäna pengar på nätet innebär risktagande. Den som undviker dessa risker är dödens lammunge. IT-avdelningen måste därför uppmuntra till optimalt risktagande. Rädda företag får inte kyssa vackra kunder. Den som inte vågar hoppa på tåget för att datorer är farliga, blir på efterkälken och är snart borta.  

Tiden när IT-teknikern var företagets kung och i kraft av sin oumbärlighet kunde styra och ställa är förbi. All personal riskerar att när som helst bytas ut mot en arbetsvillig, underbetald kines eller litauer. Utmaningen för IT-avdelningen är därför att vara en så bra resurs IT-strategiskt, så företaget inte törs lägga ut dess arbetsuppgifter i Kina eller Litauen.  

INFORMATION - NEJ TACK  

Ingen vill ha mer information. Snarare vill man ha något att tro på, eller något som bekräftar det man redan tror på. Den som hatar FRA-lagen vill ha vinklade nyheter, som bekräftar att FRA-lagen suger. Den som älskar en idol vill få idolens gudomlighet bekräftad. (Något som i vissa fall dock kan betraktas som rena fakta.)

En stor marknad tycks bestå av nya, spektakulära modedieter, hälsoläror och populärpsykologiska teorier. Om de skiljer sig från vetenskapligt bekräftad kunskap är bara bra, det gör dessa dieter, teorier och läror unika och roliga att tro på. Ett gammalt tråkigt råd, som alla redan hört, är ingen kioskvältare. Sorry, Folkhälsoinstitutet!  

Dessutom måste allt vara rykande färskt. Här finns kanske den viktigaste förklaringen till bloggosfärens enorma succé. Det senaste inlägget är allt, gammal information är ingenting.  

ATT SÄLJA GRATIS  

Förr kallade tidningarna besökarna på nätupplagorna för gratisläsare.  En del nättidningar skyddades av lösenord, som stod i papperstidningen. Andra stympade artiklarna som lades ut på nätet, med uppmaningen att köpa tidningen om man ville läsa resten.

Idag är besökare lika med pengar, besökarna driver nätet. Har man bara besökare så kan man tjäna pengar på annonser, tävlingar och affiliateprogram. Utan besökare har man bara kostnader. Besökaren är kung och måste få en kunglig behandling.  

Detta öppnar den intressanta möjligheten att sälja gratis. Musikindustrin har nyligen börjat sälja "gratis" strömmande musik på Myspace. Kanske är detta vapnet som kommer att vinna kriget mlot piratkopierarna. För musiken är ju inte alls gratis, utan reklamfinansierad. Hur bra detta fungerar kan lätt mätas som antal besökare, antal klick och antal affiliate-försäljningar.  

DET KOMMER MERA

Mer om musikindustrin, fansen och ni-vet-vem kommer i nästa inlägg, så håll ögonen öppna. (Annars ser ni ingenting.)  

IDG.se skriver om cloud computing:
http://www.idg.se/2.1085/1.187068/sa-tjanar-du-pengar-pa-cloud-computing

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0