The show must go on, Amanda!

Amanda Jenssen (aka Amanda Jensen) har spelat teater sedan hon var liten och tagit alla chanser att stå framför en publik. Dessutom är hon extremt begåvad och lyckas därigenom skapa stor magi på scenen och framför kameran.

Lärare är ofta dåliga föreläsare, eftersom de är sig själva. På scenen måste man spela en roll, annars blir det fruktansvärt trist och tråkigt.

I princip kan man använda tre typer av utstrålning eller "energi" på scenen:

1. Tillbakadragen.
Artisten står och plockar med sina papper medan publiken samlas. Kontakten med publiken är noll och artisten blir "osynlig",  det skulle kunna vara vem som helst på scenen.

2. Opersonlig.
En föreläsare presenterar sig och räknar upp sina meriter. Det blir opersonligt och ganska tråkigt. Publikkontakten finns, men berör inte.

3. Personlig.
Artisten, föreläsaren, agitatorn, evangelisten eller vem det nu är på scenen visar och/eller spelar känslor. Dessa "spontana" känslouttryck kan vara inövade framför spegeln eller videokameran, men de känns äkta och varje individ i publiken känner sig utvald. Adolf Hitler var en lysande talare, men detta var resultatet av hårt arbete. Då fanns det inte video, men han såg sig själv på film och finslipade poser, rörelser och mimik. Sådan mediaträning är i televisionens tidsålder helt nödvändig för alla politiker och andra som vill övertyga.

Att kunna tala inför publik är mycket viktigare än att kunna multiplikationstabellen och starka verb. I USA har man i alla tider haft ett ämne som heter "speech", men i Sverige har sådan utbildning ibland kallats flumskola. Men att kunna sälja sig själv eller sina idéer till en kritisk publik är en extremt viktig kompetens i mötenas och projektens tidevarv. Idag måste alla kunna stå på en scen och hantera publikkontakten. Mycket av hemligheten består i att balansera opersonlig och personlig energi på ett optimalt sätt.

En sångerska kan dra på med mer känsla, än den som presenterar en utvärdering av ett projekt. Hon kan tom rulla runt på golvet, hoppa omkring, skratta och gråta, men ibland kan små medel, alltså ett coolt scenuttryck, vara effektivare.

THE SHOW MUST GO ON

En artist säger aldrig: Jag mår illa, så var beredda på en dålig show. The show must go on, även om älsklingskatten dött samma dag. Illamående botas med coca-cola, trötthet fixas med kaffe. Många artister använder betablockerare, som tar bort darrhänthet, hjärtklappning och liknande utan att vara lugnande eller vanebildande. Men rampfebern varken kan eller bör undvikas och blir bara värre med åren. Om den inte övergår till ren scenskräck, så gör rampfebern bara att man blir taggad, peppad, laddad och fokuserad, så man kan prestera bättre.

METHOD ACTING

Metodskådespel är att helt leva sig in i rollfiguren eller karaktären. När Marilyn Monroe spelade in filmen Bus Stop började hon prata sydstatsdialekt även privat. När Amanda Jenssen framförde You Really Got Me sade hon efteråt att hon varit helt inne i känslan och inte visste hur det låtit. Det var som att se en annan person, förvandlingen fungerade. Kishti var imponerad och sade att Amanda kunde ta över efter Mick Jagger och Keith Rickards. Publiken saknade tydligen den vanliga Amanda och den kvällen hängde hon löst.

Jag blir mer och mer förtrollad av Amanda Jenssens framträdande på Sommarkrysset. Bara hennes sätt att röra vid mikrofonen är helt sensationellt! Amanda tycks vara förvandlad till en riktigt cool sångerska från förr. Kanske var det en form av metodskådespeleri. Andra gillar inte denna nya scenpersonlighet och undrar om Amanda kanske var sjuk. Kanske var hon sjuk också, men the show must go on.

Under Idol såg vi många exempel på hur Amanda Jenssen kunde skruva av och på den personliga utstrålningen. När hon pratade med Jihde var hon peppad och på topp. Många av dessa pratstunder är redan klassiska och kan avnjutas på Youtube och webbteve. Ibland såg man Amanda stänga av utstrålningen, när en kamera fångade henne när hon gått av scenen.

Amandas framgångssaga kan inte enbart förklaras med att hon är en bra sångerska och kompositör. Hon är väldigt skicklig på scenen och en mycket begåvad fotomodell. Redan under Idol såg vi henne förtrolla juryn, publiken och kameran. Att stå på scenen under en hel konsert är något annat, men nu har Amanda lärt sig även detta och blivit så bra att hon valts till den bästa kvinnliga liveartisten. Att Amanda även är helt suverän när hon möter fansen fullbordar bilden av  en blivande världsartist.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0